Foto #6 extra andere gezonde dranken.jpg

 

 

Water is de beste dorstlesser en blijft steeds de gezondste keuze!

Maar wil je toch eens iets anders drinken om je vochtpeil in balans te houden en aan 1.5 liter vocht per dag te geraken, dan kan je variëren met andere gezonde dranken.

Andere gezonde dranken?

 

Groene thee

Groene thee is een populair drankje, zeer gezond door het hoge gehalte aan krachtige antioxidanten. Groene thee stimuleert je stofwisseling en ondersteunt het afslanken. Kies wel voor een kwalitatieve groene thee zoals matcha.

Matcha-thee heeft een aparte smaak. Misschien moet je er wel eerst aan leren wennen voor je matcha-thee lekker vindt.

Groene thee bevat theïne en drink je daarom beter niet voor het slapengaan.

En overdrijf niet, houd het bij maximaal 3 koppen groene thee per dag.

 

Kruidenthee

Kruidenthee wordt niet gemaakt van de bladeren van de theeplant. Het is eigenlijk ook geen thee, maar een infusie van natuurlijke kruiden. Kruidenthee bevat geen theïne. De meest bekende kruidenthee soorten zijn munt, kamille, gember en rooibos. Je kan kruidenthee zowel warm als koud drinken.

Hoe maak ik mijn verse gemberthee?

  1. Neem 2cm verse gember en snijd deze in dunne plakken.

  2. Snijd ¼ limoen in partjes.

  3. Rijg de plakken gember en limoenpartjes op een satéprikker.

  4. Zet de prikker in je theekop en overgiet met heet water.

  5. Laat de smaken even trekken en geniet!

Gemberthee.png

 

Soep

Zelf ben ik een super fan van soep!

Tweemaal per week maak ik een grote pot. Als je de soep heet afgiet in glazen bokalen en onmiddellijk sluit met schroefdeksel, kan je de soep gemakkelijk een week vers bewaren in de frigo. Handig toch?

En soep in de frigo valt meteen op, je zal daardoor gemakkelijker soep eten als tussendoortje. Geen gedoe met soep nog uit de diepvriezer halen en ontdooien vooraleer je kan genieten van je tas soep.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Broccoli-pastinaaksoep, eenvoudig en snel te maken:

Maak er - net zoals ik - een dagelijkse gewoonte van om in de late voormiddag een tas soep te drinken in plaats van nog eens je kop koffie te vullen. Ook in de namiddag is een tas soep ideaal om je energiedip weg te drinken.

Een tas soep is een veel beter idee dan een extra koffie of een koek als tussendoortje.
De vezels, vitaminen, mineralen en het water in soep zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel weer stabiel wordt waardoor je je energieker zal voelen en opnieuw beter kan concentreren.

Soep in bokaaltjes.png

 

Wat met vruchtensappen en smoothies?

Verse vruchtensappen zijn gezonder dan frisdranken omdat ze nog nuttige voedingsstoffen bevatten zoals vitaminen en mineralen.

Wat veel mensen echter niet weten of beseffen is dat vruchtensap vaak evenveel suikers bevat als frisdrank, ook al werd er geen extra suiker toegevoegd tijdens het productieproces.

  • Een glas appelsiensap (250ml) uit pak bevat bijna 6 suikerklontjes.

  • Een glas appelsap (250ml) uit pak bevat bijna 7 suikerklontjes.

  • Dit is evenveel als in een glas cola!

 

Drink dus niet de hele dag door vruchtensappen, maar verwen je zo af en toe eens met een glas (vers) sap.

Smoothies of gemixt fruit is al een beter alternatief, deze bevatten namelijk meer vezels, maar nog steeds blijven ze suikerrijk.

Leng je smoothie daarom bij voorkeur aan met ongezoete vloeibare yoghurt of kefir.

En overdrijf er echter niet mee. Ook hier geldt de regel: zo nu en dan eens een smoothie kan wel.

Toch geef ik de voorkeur aan het eten van een stuk fruit of een groente in zijn geheel. Van smoothies krijg je immers minder snel een verzadigingsgevoel.

Hoe komt dit? Tijdens het kauwen van fruit en groenten krijgen je hersenen signalen dat je aan het eten bent waarbij je eetlust geleidelijk minder wordt en je een verzadigd gevoel krijgt. Deze kauwsignalen naar de hersenen zijn er niet bij het drinken van een smoothie en zonder dat je het beseft drink je heel wat suikers en dus calorieën naar binnen. Mindful je smoothie drinken is dus de boodschap. Geniet van elke slok!

 

Wat met koffie?

Af en toe een kopje koffie kan zeker geen kwaad.

Het zou beschermen tegen hart- en vaatziekten en diabetes.

Het zou ook goed zijn voor de hersenfuncties.

Koffie bevat uiteraard cafeïne en omwille van deze opwekkende stof beperk je je best tot maximum 3 koppen koffie per dag.

Zoek je een alternatief voor gewone koffie? Hieronder enkele tips:

  • Je kan natuurlijk kiezen voor een cafeïnevrije koffie.

  • Of probeer eens een alternatief op basis van geroosterde chicorei en/of granen zoals Bambu koffie, speltkoffie en granenkoffie*.

  • Maak een café latte met ongezoete plantaardige melk en een shot cafeïnevrije koffie.

  • Maak een golden latte met ongezoete plantaardige melk en kurkuma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Ben je echter gevoelig voor gluten of heb je gevoelige darmen, dan zijn deze alternatieven weer niet geschikt voor jou.

Kurkuma latte.jpg

 

Wat met alcohol?

Af en toe een glaasje alcohol past in een gezonde leefstijl. Maar laat het geen dagelijkse gewoonte worden. Kies zoveel mogelijk voor zuivere dranken zoals rode en witte wijn, droge schuimwijn en champagne of een pintje bier. Cocktails bevatten vaak meer suikers door het toevoegen van siropen en zijn dus echte caloriebommen.

 

Wat met frisdranken?

Je zal het al gemerkt hebben: frisdranken – ook de light varianten- staan niet in het lijstje om je vochtgehalte op peil te houden. Ze bevatten ofwel te veel suikers ofwel te veel chemische troep en passen dus niet in je doel om een gezonde leefstijl te bereiken.

=> Noteer in je dagboek hoeveel glazen water of andere gezonde dranken je drinkt gedurende de dag.