Product in de kijker: Noten

Oktober 2018

 

Bron: https://www.gezondheid.be

Zodra de bladeren aan de bomen verkleuren, gaan de noten rijpen. Donkere, onopvallende en vaak stekelige dopvruchten die weinig tot de verbeelding spreken en door hun houtachtige wand vaak moeilijk toegankelijk zijn. Maar dat is valse bescheidenheid, want in de herfst en winter spelen die vruchten wel degelijk een hoofdrol in het fruitassortiment.

Kastanjes, okkernoten en hazelnoten zijn de toppers van bij ons en het zijn stuk voor stuk energieboosters met veel heilzame eigenschappen.

 

Dagelijks een handje noten (circa 30 g) eten, houdt je hart gezond. Meer hoeft niet en wordt zelfs afgeraden omdat dergelijke dopvruchten nu eenmaal veel calorieën bevatten (gemiddeld 600 per 100 gram). En niet alleen de noten van bij ons zijn een weldaad voor het lichaam. Alle nootsoorten – cashew-, macadamia-, pecan-, pistache-, para-, amandelnoten, pijnboompitten … en zelfs pinda’s die eigenlijk peulvruchten zijn en dus niet tot de familie van de noten behoren - horen in de categorie ‘gezonde voeding’ thuis. Op voorwaarde uiteraard dat ze zoveel mogelijk puur worden gegeten en niet gesuikerd of te veel gezouten zijn.

 

Belangrijke Bouwstoffen

 

Noten bevatten veel vezels, eiwitten, onverzadigde vetten, verschillende mineralen (zoals calcium, magnesium, kalium, zink, ijzer) en vitamines B en E. 25 gram walnoten bevat maar liefst 10% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium en zink. 

Kastanjes zijn ietwat een buitenbeentje in de groep. Ze hebben een veel lagere caloriewaarde (ca. 200 kcal per 100 gram) dan hun soortgenoten, maar ze bevatten dan weer veel koolhydraten (circa 40%), wat de nodige omzichtigheid vraagt bij diabetespatiënten. Het is ook de enige noot die flink wat vitamine C omhult. 

 

Gezondheidsvoordelen

 

Noten in het algemeen zorgen voor gezond haar, huid en nagels. Paranoten bevatten dan weer veel selenium en zijn daarom ideaal als vleesvervanger in een vegetarisch dieet. Ook andere noten, vooral hazelnoten en okkernoten, zijn van belang voor vegetariërs omdat ze samen met peulvruchten en granen voor de nodige eiwitten zorgen. Maar niet alleen vegetariërs doen er goed aan om op noten in te zetten. Noten zijn gewoon een must voor iedereen die belang hecht aan een gezonde voeding. 
Omdat noten arginine bevatten, een aminozuur dat helpt om de bloedvaten wijd te houden, verminderen ze het risico op hartproblemen en hoge bloeddruk. Evenals zaden verlagen noten je LDL (slechte) cholesterol, wat eveneens een troef is in de strijd tegen hart- en vaatziektes. Vooral okkernoten, hazelnoten en amandelen zijn de kampioenen van de gezonde vetten. Maar noten houden niet alleen je hart gezond, ze onderdrukken ook tal van ziektes zoals kanker, diabetes, ademhalingsproblemen en neurodegeneratieve aandoeningen. Tot die conclusie kwamen twee Nederlandse onderzoekers van de Universiteit van Maastricht die het verband tussen het eten van pinda’s en noten (rauw of in pastavorm) en het sterftecijfer onderzochten. De resultaten van die studie werden gepubliceerd in 2015. Een ander vergelijkend onderzoek uit 2016 gaf eveneens bewijs dat een dagelijkse portie noten van 28 gram voldoende is om het risico op vroegtijdig sterven met ongeveer 20% te verlagen, maar de onderzoekers vermelden er wel bij dat het niet kan worden bewezen dat de consumptie van noten de enige parameter is bij dit resultaat. Andere factoren zoals algemene levensstijl, voeding en beweging zullen ongetwijfeld eveneens een rol spelen, zo besluiten ze.

 

Go nuts

 

Noten eet je dus best rauw, puur en zo vers mogelijk om van hun talrijke gezonde voedingsstoffen te kunnen genieten.

Noten geven snel een verzadigend gevoel. In de keuken worden ze vaak geassocieerd met ontbijtgranen, maar je kan ze ook gemakkelijk als tussendoortje uit het vuistje eten. Ze geven een crunchy textuur en een fijne smaaktoets aan een slaatje of een yoghurt. Gemalen noten of amandelschilfers vormen een heerlijk en gezond korstje op een ovenschotel. En ook bij een kaasschotel zijn noten de perfecte garnituur.

©2018 by Natalie & Wim.