De 'leaky gut' bestaat echt

 

Nog niet zo lang geleden was de ”leaky gut” geen algemeen geaccepteerde term onder wetenschappers en werd het zelfs als vrij alternatief beschouwd. Maar inmiddels is dat voorbij. Tijdens “The 9th International Yakult Symposium” (19 en 20 april 2018, Gent) werd dit fenomeen volop benoemd tijdens lezingen van wetenschappers. Een ongezond dieet, stress, topsport en overgewicht kunnen leiden tot een lekkende darm.

www.nieuwsvoordietisten.nl/de-leaky-gut-bestaat-echt/

Mei 2018

 

Wat is een lekkende darm?

 

Een lekkende darm ( = leaky gut) betekent een verhoogde doorlaatbaarheid van de darm waardoor de barrièrefunctie verslechtert.

Hierdoor kunnen bepaalde stoffen zoals toxines, onvolledig verteerde eiwitten en micro-organismen (bacteriën) in je bloedbaan terechtkomen.

Het immuunsysteem kan op deze stoffen gaan reageren waardoor de ontstekingsactiviteit in het lichaam verhoogt.

Immuunreacties door een lekkende darm worden meestal niet opgemerkt, omdat eventuele klachten tot 3 dagen na het eten van een bepaald voedingsmiddel kunnen optreden. Dat is ook de oorzaak dat het moeilijk is om klachten als migraine, huidproblemen en andere klachten in verband te brengen met een bepaald voedingsmiddel en lekkende darm.

 

Als je last hebt van volgende klachten, kan het mogelijk zijn dat je een lekkende darm hebt. Bespreek het met je (huis)arts en diëtist.

  • spijsverteringsklachten zoals een opgeblazen buik, chronische obstipatie of diarree

  • voedselovergevoeligheid of voedselallergie

  • chronische vermoeidheid

  • huidklachten zoals acne, eczeem, psoriasis

  • een gestoorde leverfunctie

  • gewrichtspijn

  • continu zin in zoute voedingsmiddelen (vaak na een maaltijd) 

 

Vaak (maar niet altijd) is er een verhoogd gehalte aan CR-proteïne in het bloed en een tekort aan aan vitaminen en mineralen zoals vit D, vit B12, zink, magnesium en ijzer.

Mogelijke oorzaken van een lekkende darm

 

  • eenzijdige voeding: teveel suikers, te weinig vezels, transvetten in oa gebak, koek, harde        margarine, frituurproducten, te weinig omega-3-vetzuren uit bv. vette vis

  • langdurig gebruik van antibiotica, maagzuurremmers en NSAID’s (ibuprofen)

  • langdurige stress

  • overgewicht

 

Wat kan je doen als je een vermoeden hebt van lekkende darm?

 

Het beste is om je immuunsysteem zoveel mogelijk op orde te brengen.

Eet zo gevarieerd mogelijk en voornamelijk vezels uit (gestoomde) groenten en fruit.

Ook gefermenteerde groenten, kefir, kokosproducten en omega-3-vetzuren uit vette vis zijn gunstig.

Probeer daarbij op zoveel mogelijk dezelfde tijdstippen te eten en kauw goed op je eten.

Drink ook voldoende water en beweeg dagelijks minstens een half uur.

Luister naar je lichaam en neem voldoende tijd voor ontspanning. Een goede buikademhaling heeft een positieve invloed op je darmwerking, een reden dat bij veel mensen yoga en meditatie helpen.

Het goede nieuws is dat een lekkende darm niet een blijvende aandoening hoeft te zijn, en dat dit hier werkelijk een oplossing voor is!

Voor meer specifiek voedingsadvies en eventuele supplementen bij lekkende darm kan de diëtist jou advies geven op maat!

©2018 by Natalie & Wim.