Asperge, een groente rijk aan prebiotische vezels

Juni 2018

 

Nog een maand de tijd om te genieten van deze lekkere, verse en vooral gezonde groente! Het aspergeseizoen ( maart –juni) loopt immers bijna op z’n einde. Weet je deze week niet wat klaar te maken? Zet dan nog eens asperges op op de menu ;-)

Asperges zijn rijk aan vitamines van de B-groep en vitamine C ,welke je weerstand verhogen, ijzer staat in voor een beter transport van zuurstof naar je weefsels, de aanwezige calcium zorgt voor sterke botten en tanden en kalium regelt het vochtpeil van je lichaam. Bovendien zijn asperges een bron van prebiotische vezels. Deze vezels kunnen de groei van bifidogene (=goede bacteriën) in de darm gunstig beïnvloeden.

 

Wat zijn prebiotische vezels of prebiotica?

 

Prebiotica zijn oplosbare vezels die bestaan uit bepaalde koolhydraten, oligoscahariden genoemd. Ze zijn vooral te vinden in de schil van bepaalde groenten- en fruitsoorten oa in broccoli, asperges, andijvie, knoflook, ui, prei, pompoen, witloof, bananen, bessen, ...

 

Prebiotica

  • stimuleren het immuunsysteem van je darm.

  • remmen de groei van schadelijke bacteriën.

  • stimuleren de groei van gezonde bacteriën.

  • verbeteren de beweging van je darmen.

  • kunnen obstipatie verhelpen.

 

Aangezien prebiotica rijk zijn aan oligosachariden, met name fructanen (oa inuline) en galactanen, en dus FODMaP’s zijn, kunnen ze bij mensen met een gevoelige darmwand, klachten geven zoals een opgeblazen buik en winderigheid. Tijdens de eliminatiefase van het FODMaP-dieet wordt geadviseerd groenten en fruitsoorten rijk aan oligosachariden volledig weg te laten. Omwille van hun gezonde eigenschappen worden ze tijdens de herintroductiefase van het FODMaP-dieet best zo snel mogelijk terug getest en aan het dieet toegevoegd. Voor elke persoon zal de de tolerantiedrempel voor deze prebiotische vezels verschillend zijn.

Zijn prebiotica hetzelfde als probiotica?

 

Neen, probiotica zijn preparaten / capsules die levende of gevriesdroogde darmbacteriën bevatten; goede, gunstige en veilige darmbacteriën die voorkomen in je darmflora.

Je kan deze probioticapreparaten kopen bij de apotheek, in de drogisterij of online.

 

Probiotica

  • ondersteunen je immuunsysteem.

  • kunnen de vertering van koolhydraten stimuleren waarbij vetzuren vrijkomen die een gunstig effect hebben op de beweging van je darmen = betere darmbeweeglijkheid.

  • kunnen de vrijmaking van het lactase-enzyme bevorderen waardoor lactose beter wordt opgenomen en zuivelproducten beter worden verteerd.

  • kunnen ervoor zorgen dat bepaalde allergenen worden afgebroken zodat ontstekingen en/of allergische reacties worden verminderd.

  • kunnen darmklachten zoals pijn, winderigheid, opgeblazen gevoel en obstipatie verminderen.

  • verbeteren diarreeklachten na een antibioticakuur of buikinfectie.

 

Prebiotica (FOS = fructo –oligosacahrtiden) worden vaak toegevoegd aan probiotica en hebben een extra postief effect op de darmflora.

Prebiotica zijn, samen met probiotica, stimulerend voor een optimaal immuunsysteem.

©2018 by Natalie & Wim.