Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

 

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) wordt ook wel prikkelbare darm of spastisch colon genoemd.* Het is de meest voorkomende chronische darmaandoening waarbij de beweeglijkheid van het darmstelsel chronisch is verstoord.

Onder normale omstandigheden zorgen de darmen ervoor dat het voedsel gekneed en getransporteerd wordt. Bij PDS gaan de bewegingen van de darm te snel of te langzaam. Dit gaat gepaard met buikklachten gecombineerd met een afwijkende stoelgang.

*Een andere veel gebruikte naam voor PDS is de Engelstalige benaming Irritable Bowel Syndrome (IBS)

 

Symptomen

 

De sypmtomen zijn zeer wisselend en verschillen van persoon tot persoon, en zelfs per persoon kunnen de klachten van dag tot dag verschillen. Soms hebben mensen maandenlang geen klachten, waarna de symptomen weer kunnen opspelen. Ze variëren van zeer lichte ongemakken tot ernstige klachten die ertoe kunnen leiden dat iemand niet meer deelneemt aan sociale activiteiten.

  • zeurende, krampachtige of stekende buikpijn

  • opgeblazen gevoel in je buik

  • winderigheid

  • problemen met de stoelgang:

    • afwisselend stoelganspatroon: diarree en constipatie

    • abnormaal persen

    • valse stoelgangsnood

    • slijm zonder bloed in de stoelgang

    • het gevoel dat de ontlasting niet volledig was

Andere symtomen:

  • verminderde eetlust

  • misselijkheid

  • gestoorde spijsvertering

  • herhaaldelijk boeren

  • vermoeidheid

  • rugpijn

  • spier- of gewrichtsklachten

  • hoofdpijn

  • plasproblemen: verhoogde plasdrang, pijn bij het plassen

 

Oorzaken

 

De oorzaken van PDS zijn nog onduidelijk. In de darm zijn meestal geen zichtbare structurele afwijkingen te vinden, daarom wordt hier niet gesproken van een ziekte maar van een syndroom. 

 

De diagnose PDS moet door een arts zijn gesteld om andere darmaandoeningen uit te sluiten.

 

Mogelijke oorzaken van PDS zouden kunnen zijn:

  • Stress, angst, een onregelmatig levensritme.

  • Bewegingsstoornissen in het maag-darmkanaal door bv. een tekort aan serotonine. In de darm is serotonine verantwoordelijk voor de signaaloverdracht naar de cellen die betrokken zijn bij de darmmotiliteit

  • Veranderde voedingsgewoonten: we eten meer en meer kant-en-klare producten en minder voedingsvezels in de voeding

  • Soms kunnen klachten beginnen na een darminfectie zoals een buikgriep, een salmonella infectie of een infectie door parasieten.

  • Afwijking in de darmflora. In een aantal gevallen worden de symptomen erger na het nemen van een antibioticakuur. Antibiotica doden bepaalde onschadelijke of ‘goede’ bacteriën in de darm waardoor het evenwicht van bacteriën in de darm verandert.

  • Voedselallergie en voedselintolerantie. Sommige deskundigen gaan ervan uit dat voedselintolerantie een rol speelt. Voorbeelden hiervan zijn glutenintolerantie, fructose-intolerantie en lactose-intolerantie.

  • Genetische factoren: het is niet ongebruikelijk dat binnen eenzelfde familie meerdere personen PDS hebben.

 

PDS kan op elke leeftijd voorkomen, maar start meestal op jongvolwassen leeftijd. Ongeveer een derde van de bevolking heeft er in zekere mate last van. PDS komt evenwel tweemaal zo vaak voor bij vrouwen.

 

Behandeling

 

Er is nog geen ‘standaard’ behandeling om een prikkelbare darm te behandelen. Ga met je klachten naar je huisarts en diëtist! Met de juiste voeding en een gezonde levensstijl kunnen de klachten aanzienlijk verminderen.

 

In mijn dieetpraktijk volg ik een 5-stappenplan*.

  1. Stress: samen bekijken we welke stressfactoren, zowel positieve als negatieve,  een invloed hebben op jouw buikklachten en geef ik je tips mee om met stress om te gaan.

  2. Medicijnen en supplementen: neem je medicijnen die een nadelig effect hebben op je darmwerking? Heb je een tekort aan bepaalde vitaminen, mineralen en/of spijsverteringsenzymen? (Bloed)onderzoek en overleg met de huisarts zijn hierbij zeker van belang. Aan de hand van de bloedresultaten kunnen we via aangepaste voeding en eventueel supplementen jouw vitaminen- en mineralenpeil weer op punt brengen.

  3. Immuunsysteem: waarom je buikpijn en andere darmklachten hebt, is erg afhankelijk van je immunsysteen. Er bestaat een complexe relatie tussen je afweersysteem en de bacteriën in je darmen. Er zijn veel bewijzen dat probiotica helpen bij darmklachten. Als aanpassing van je voeding en je leefgewoonten de buikpijnklachten onvoldoende doen verminderen, kunnen we nagaan met welke probiotica jij meest baat hebt.

  4. Leefstijl: we bekijken samen hoe, wat en hoe vaak je eet? Drink je voldoende water? Doe je dagelijks aan beweging? Zelfs je houding op de WC is belangrijk om darmklachten te verminderen. Ik geef je de nodige tips mee om je leefgewoonten te optimaliseren.

  5. Elimineren: de grootse blok van het 5-stappenplan: het FODMaP-dieet. Dit dieet is op dit moment de best aangewezen methode om buikpijnklachten bij PDS te verminderen. Aan de hand van een eliminatiefase en herintroductiefase ontdekken we stapsgewijs welke voedingsmiddelen je (buikpijn)klachten uitlokken. Ons doel is een aangepast en persoonlijk FODMaP-dieet als een ‘levenswijze’ waarbij jij zelf ondervindt welk de tolerantiegrens is van elk FODMaP-rijk voedingsmiddel.

Je vindt meer over het FODMaP-dieet in het hoofdstuk ‘FODMaPs’

* Deze methode is ontwikkeld door diëtiste Sigrid Van Der Marel –Sluijter. Haar boek ‘Buik blij, jij blij’, is een goede leidraad om van je buikpijn af te geraken .

©2018 by Natalie & Wim.