Histamine-intolerantie

 

Histamine is een biogeen amine dat een rol speelt in verschillende lichaamsprocessen.

Ze is aanwezig in vele dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen. Het histaminegehalte in voedingsmiddelen neemt toe door rijping (groenten en fruit), bederf (vlees en vis), gisting en fermentatie (kazen, wijn, worst en zuurkool).

Histamine wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt bij bv. lichamelijke inspanning, stress, temperatuurswisselingen, bij inname van bepaalde medicijnen, door ontstekingen, oestrogenen, bij insectenbeten...

.

Op zich is histamine niet schadelijk voor het lichaam,

maar als de hoeveelheid boven een bepaalde waarde stijgt -de drempelwaarde- dan kan dit tot klachten leiden.

Die drempelwaarde is voor iedereen verschillend.

Vermoeidheid, menstruatie, lage weerstand kunnen je drempelwaarde verlagen waardoor je histamine-emmertje sneller overloopt.

Hierdoor kan het zijn dat je dat ene stukje chocolade de ene keer wel kan verdragen en de andere keer niet.

 

Biogene aminen fungeren als hormoon, andere spelen een rol bij het functioneren van het zenuwstelsel, de motoriek van de darmen, het reguleren van de lichaamstemperatuur, de bloeddruk, het slaap-waakritme, stimulatie van de bloedsomloop, de activiteit van de hersenen, de productie van maagzuur, ... . We hebben ze dus nodig. Teveel of te weinig in ons lichaam kan echter voor problemen zorgen.

Wanneer het gehalte aan histamine in het bloed sterk toeneemt, wordt normaal gesproken het teveel aan histamine snel en op een juiste manier afgebroken door verschillende enzymen in de darm, lever, milt en nieren.

Het enzyme diamine-oxidase (DAO) speelt hierbij de belangrijkste rol.

Wanneer sprake is van een tekort aan dit enzyme, kan histamine niet snel genoeg worden afgebroken.

Normaal gesproken zorgt de darm ervoor dat er niet teveel histamine in de bloedbaan komt.

Bij een histamine-intolerantie wordt histamine niet goed door de darmwand opgenomen of afgebroken.

Gevolg hiervan is dat histamine vrijkomt in het bloed en zich verspreidt over het gehele lichaam wat vervolgens voor allerlei verschillende, soms ernstige klachten en symptomen kan leiden.

Een histamine-intolerantie behoort tot de zogeheten ‘pseudo-allergieën’, aangezien deze niet meetbaar is in het bloed. Een test of een onderzoek waaruit blijkt of je een enzymetekort hebt is niet beschikbaar

 

Symptomen

 

  • ademhalingsproblemen zoals loopneus, verstopte neus, kortademigheid en/of astma, verkoudheid, chronische sinusitis, niezen, geïritteerde waterige ogen, droge branderige ogen

  • hoofdpijn, migraine, duizeligheid

  • huidklachten zoals rode vlekken, netelroos en jeuk in het algemeen

  • hartritmestoornissen: onregelmatige hartslag en/of hartkloppingen, benauwd gevoel

  • spijsverteringsproblemen zoals diarree, constipatie, prikkelbaar darmsyndroom, darmkrampen, misselijkheid, opgeblazen buik, brandend maagzuur

  • neurologisch: angst, paniekaanval, depressieve gevoelens

 

Meestal heeft de persoon last van één of enkele van deze symptomen.

 

Eventuele Oorzaken

 

  • Een aangeboren afwijking waarbij weinig of geen enzymen zoals DAO in de darmen worden aangemaakt

  • (teveel) alcoholgebruik

  • Gebruik van bepaalde medicijnen (o.a. Ambroxol, Aminophyllin, Amitriptylin, Chloroquin, Clavulansäure, Droperidol, Isoniazid, Metamizol, Metoclopramid, Propafenon, Verapamil ): deze kunnen de enzymen blokkeren waardoor er geen histamine kan worden afgebroken.

  • Zweren in darm en maag: hierbij kunnen gemakkelijk bloedingen optreden waarbij de afbraak van histamine sterk verminderd wordt.

  • Lekkende darm waarbij de doorlaatbaarheid van de darm verhoogd is.

  • Allergie, hooikoorts of astma: histamine is in het lichaam opgeslagen in zogeheten mestcellen. Onder deze vorm is histamine niet vrij en dus niet opneembaar in het bloed. Wanneer een allergische reactie plaatsvindt zoals hooikoorts en/of astma, worden de mestcellen aangezet de histamine vrij te geven, waardoor de histaminespiegel (flink) kan toenemen.

  • Via voeding: er zijn voedingsmiddelen die van nature zeer veel histamine en andere biogene aminen bevatten. Histamine ontstaat tijdens de rijping, fermentatie en gisting van levensmiddelen (oude kaas, gist, zuurkool, olijven, cacao, gerookte vis, gerookt vlees, rode wijn, bier, worstsoorten als cervelaat en salami). Daarnaast zijn er voedingsmiddelen die in ons lichaam histamine vrijmaken uit de mestcellen (aardbeien, citrusfruit en gedroogd fruit, spinazie, tomaten, aubergine, gedroogde kruiden, smaakversterkers, conserveermiddelen en kleurstoffen).

 

Behandeling en voeding

 

Er is nog geen ‘standaard’ behandeling om histamine-intolerantie te behandelen. De drempelwaarde is trouwens voor iedereen verschillend en histamine speelt een rol bij talrijke lichaamsprocessen. Vaak is een behandeling met medicatie alleen niet voldoende en kan het aangewezen zijn om een aangepast dieet te volgen.

Ga met je klachten naar je huisarts en diëtist!

Met de juiste voeding en een gezonde levensstijl kunnen de klachten aanzienlijk verminderen.

 

In mijn dieetpraktijk heb ik aandacht voor 5 punten.

En een goede behandeling start met het herstel van je darmflora.

Gezonde darmen zijn immers essentieel bij de aanpak van elke voedingsintolerantie.

 

1. Stress: Voeding is belangrijk, maar de hoeveelheid stress die je ervaart en vooral hoe je ermee omgaat heeft zeker evenveel invloed op je darmen als je voeding. Bovendien kan stress de mestcellen activeren tot het vrijzetten van histamine.

 

2. Medicatie en voedingssupplementen: geneesmiddelen die de symptomen van histamine-intolerantie kunnen verbeteren zijn: anti-histaminica (oa (Levo)ceterizine, Bellozal, Fexofenadine, Montelukast, ...) en corticosteroïden.

Bepaalde geneesmiddelen die je neemt, kunnen histamine overgevoeligheid echter juist vergeren. Denk maar aan Ibuprofen, acetylsalicylzuur, Naproxen, Diclofenac, bètablokkers,....

Bespreek goed met je arts welke medicijnen je neemt.

 

Soms is het nodig om voedingstekorten aan te vullen en extra supplementen en/of verteringsenzymen in te nemen.

* DAO-enzymen: spelen een belangrijke rol bij de verwerking van histamine en dus van allergische reacties. Een belangrijke co-factor voor dit enzyme is vitamine B6.

* Vitamine C: helpt het histamine-gehalte in het lichaam te verlagen.

* Magnesium: een tekort aan dit mineraal kan de gevoeligheid voor histamine verhogen. Vitamine B6 helpt dan weer bij de magnesiumopname.

* Zink: zorgt voor een goede stofwisseling en een goede werking van het immuunsysteem.

* Kurkuma: werkt versterkend voor het immuunsysteem, en remt ontstekingen evenals de activatie van de mestcellen.

* Bromelaine: dit is een natuurlijk enzyme in ananas dat de spijsvertering verbetert, helpt tegen pijnlijke gewrichten en zorgt voor een betere wondgenezing.

* Natuurlijke anti-histaminica: Flavonoïden:

- Quercetine kan helpen bij het stabiliseren van de mestcellen.

- Luteoline

- Rutine

 

3. Immuunsysteem: er bestaat een complexe relatie tussen je afweersysteem en de bacteriën in je darmen. '

'Bacteriële dysbiose' kan samnehangen met allerlei aandoeningen, infecties, voesdelintoleranties, allergieën en bijhorende buikklachten. Aanhoudende darmklachten kunnen leiden tot een algemene verlaging van het immuunsysteem.

Om een goede darmgezondheid te bevorderen of je darmflora te herstellen, kan je (tijdelijk) een probiotica supplment innemen.

 

4. Leefstijl: een goede en gezonde leeftstijl is belangrijk voor gezonde darmen.

Het gaat er om hoe je eet, wat je eet, hoe vaak je eet.

  • Neem tijd voor je maaltijd en ga hierbij zitten.

  • Eet gevarieerd en puur. Vermijd bereide en kant-en-klare maaltijden.

  • Gebruik voldoende voedingsvezels.

  • Drink voldoende water: minimum1.5 liter per dag.

  • Hou je aan 3 hoofdmaaltijden en 2 of 3 gezonde tussendoortjes.

  • Doe dagelijks aan lichaamsbeweging: minimum 30 min wandelen of fietsen per dag is zelfs beter dan 1x per week intensieve training.

  • Zorg voor een goede nachtrust.

  • Zorg voor een regelmatig dag-nacht-ritme

 

5. Eliminatie: gedurende 4 weken wordt een histamine-arme voeding gebruikt. Als na 4 weken de klachten verminderd  of verdwenen zijn, kan het dieet versoepeld worden.

Als diëtiste zal ik je begeleiden met checklijsten van toegelaten producten en aangepaste recepten.

©2018 by Natalie & Wim.