Good FOOD Good MOOD
Challenge

Foto #6 hydratatie.jpg

De gezonde VOORDELEN van water:

  • Water bevat geen calorieën en lest tegelijk je dorst.

 

  • Water stilt je hongergevoel. Je hersenen kennen soms het verschil niet tussen honger/goesting en dorst. Drink dus eerst een glas water vooraleer je naar iets zoet grijpt. Je zal zien dat je hongergevoel niet echt ‘honger’ was maar eerder ‘goesting’. Door eerst een glas water te drinken zal het ‘valse hongergevoel’ verdwijnen en heb je niet onnodig calorieën binnen gewerkt.

 

  • Water houdt je vochtbalans op peil zodat je vitaal blijft en je lichaamsfuncties optimaal kunnen functioneren. Je lichaam bestaat voor +/-60% uit water. Dagelijks verlies je gemiddeld 2.5 liter vocht. Vandaar dat we minstens 1.5 liter water moeten drinken, de rest wordt aangevuld met vocht uit vooral groenten en fruit.

 

  • Water ruimt gifstoffen op in je lichaam en houdt je huid gezond. Veel water drinken helpt bij het verkrijgen van een stralende huid. Ook tegen vermoeidheidsklachten en hoofdpijn is voldoende water drinken heel belangrijk.

 

  • Water helpt constipatie te voorkomen. Bij constipatie denk je waarschijnlijk direct aan vezelrijke voeding als oplossing. Dat is voor een deel juist. Vezels zijn hierbij zeker belangrijk, maar hoe meer vezels je eet, hoe meer je ook moet drinken, want anders geraak je nog meer geconstipeerd.

Wanneer drink je nu best water? voor, tijdens, na of tussen de maaltijden?

De vraag die ik in de praktijk regelmatig hoor is wanneer je nu best water drinkt.

Wel, het antwoord hierop is NA en TUSSEN de maaltijden.

Ik vertel je waarom...

Voor een vlotte en goede spijsvertering zonder een zware maag en/of darmklachten drink je best je glas water NA de maaltijd. Dit heeft te maken met je maagzuur.

Om je vertering goed te starten moet je maag voldoende zuur zijn - dus voldoende maagzuur produceren. Drink je voor of tijdens de maaltijd dan ga je hierdoor je maagzuur verdunnen waardoor dit niet voldoende kan beginnen inwerken op je voedsel. In de maag start immers de splitsing van de eiwitten die in je voeding zitten. Heb je vaak last van oprispingen, opboeren of winderigheid denk dan zeker aan deze tip!

Om je 'valse hongergevoel' voldoende te kunnen stillen (zie uitleg hierboven) - zodat je niet onnodig zal grijpen naar zoet- drink je best regelmatig om het uur een glas water TUSSEN de maaltijden.

=> Ga terug naar de mail en lees de tips om lekker fruitwater te maken en welke andere gezonde dranken er nog zijn. Probeer ook de recepten uit!