Je buik in balans

 

Je kent vast wel de uitdrukkingen 'ergens buikpijn van hebben', 'een teleurstelling wegslikken', 'een onderbuikgevoel hebben'... . Dat je darmen een grote invloed hebben op je fysieke én mentale gezondheid is een feit. Je darmen en hersenen zijn immers nauw met elkaar verbonden. Deze verbinding verloopt in je lichaam via de zogenaamde 'hersen-darm-as' waarlangs zenuwsignalen van je darmen naar je hersenen lopen en omgekeerd.

Hetgeen we al wisten vanuit ons ‘buikgevoel’, wordt nu ook meer en meer door wetenschappers onderzocht: hoe kunnen darmbacteriën ons brein beïnvloeden? Wat is het verband tussen darmflora en je gezondheid?

 

Bij mensen die last hebben van het Prikkelbare Darmsyndroom (PDS) lijkt er iets mis te gaan in de communicatie tussen de hersenen en de darmen.

De darmen sturen bijvoorbeeld te sterke signalen of de signalen van de hersenen worden niet begrepen door de darm. Ook als de zenuwcellen overmatig geprikkeld worden door stress, kan dit leiden tot darmklachten. Iemand met het prikkelbare darmsyndroom voelt vaker dan normaal een onaangename druk of geborrel in de buik, en heeft snel last van diarree of verstopping.

Eveneens blijkt bij mensen met darmklachten, zoals PDS en darmonstekingsziekten, de samenstelling van de darmflora anders te zijn dan bij mensen zonder darmklachten: er zijn minder bacteriën en minder soorten. 

'Bacteriële dysbiose' kan samenhangen met allerlei aandoeningen, infecties, voedselintoleranties, allergieën en bijhorende buikklachten. Aanhoudende darmklachten kunnen leiden tot een algemene verlaging van het immuunsysteem.

 

Het is dus belangrijk om je darmflora in balans te houden. Gelukkig kunnen we de darmflora beïnvloeden door bewust onze levensstijl en ons voedingspatroon aan te passen. Een regelmatige levensstijl, waaronder dagelijkse beweging en het leren omgaan met stress, en vooral een gezonde, gevarieerde voeding zijn een eerste richting voor gezonde darmen!

In mijn dieetpraktijk volg ik een 5-stappenplan (leefstijl, stress, FODMaP-dieet, voedingsssupplementen, probiotica) bij de behandeling van prikkelbare darm voor het bekomen van gezonde darmen. Meer info? klik hier

Het FODMaP-dieet is op dit moment de best aangewezen methode om buikpijnklachten bij PDS te verminderen. Sinds ikzelf het dieet als levenswijze volg, kan ik mijn buikpijnklachten door PDS onder controle houden.

Ben je ervan overtuigd dat voeding jouw darmklachten veroorzaakt? Dan begeleid ik je graag in het volgen van een eliminatiedieet (lactosevrij, fructosebeperkt, glutenvrij, histaminebeperkt, ...) om je triggers en tolerantiegrens te ontdekken. Want met 'Je Buik in Balans' verbetert je levenskwaliteit en zal je meer van het leven kunnen genieten!

Wil je meer weten over PDS, klik hier

Wil je meer weten over het FODMaP-dieet, klik hier

©2018 by Natalie & Wim.